Glad påsk igen!

Hejsan!Solen strålar och det känns verkligen att våren börjar komma. 
Jag har nyss ätit en supergod påsklunch med massor av fisk och annat gott. Snart ska jag gå ut och tvätta min moppe så den är fin och fräsch när jag ska börja köra igen. Om jag har tur så kan jag provköra lite idag, det var ju faktiskt en hel vinter sen som jag körde!

Igår bakade jag ju en smulpaj med äpple och jordgubbar som blev jättegod! Jag hade aldrig testat kombinationen jordgubbar och äpple förut men det blev riktigt gott ihop. Jag tänkte dela med mig av receptet. Mitt recept blir en ganska liten paj men du kan såklart bara öka på ingredienserna om du vill ha en större.


Pajdeg

100g smör (ej smält) + lite extra som du ska smälta
100g socker
200g mjöl
(Alltså dubbelt så mycket mjöl som socker och smör)

Fyllning

Frukt och bär som du tycker om (det går jättebra med frysta, bara de får tina lite innan). Ta så mycket att pajformens botten är fylld och sen lite till.

Tillagning

Degen blandar du bara ihop till en smulig massa, bäst går det om du använder händerna.
Frukten delas i bitar om ca 2 cm.
Fyll formen med frukten och strö över degsmulorna tills frukten är täckt.
Till sist så skvätter du ut det smälta smöret över pajen. OBS! inte mycket.

Stoppa in den i ugnen på 225 grader i ca 30-45 minuter.

NJUT!



Postat av: maja

låter gott det där, ska nog prova göra den någon dag!

2010-04-03 @ 13:27:12

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på