Mina tankar kring träning och mat


Grönt är skönt - fina grönsaker i min fina cykelkorg på min fina cykel

Det var någon som kommenterade mina mat och träningsvanor, hon tyckte att om jag vill banta och bli smal så borde jag inte äta på långa vägar så mycket och som hon uttryckte det "onyttigt" som jag gör och så borde jag enligt henne träna hårdare.

Såhär är det
; Jag är inte ute efter att banta eller bli smal, jag är redan relativt smal och nöjd med mig själv. Jag tränar för att må bra, för att bli en vältränad och hälsosam person.

Ja, jag skulle kunna träna mer och hårdare men jag tränar redan flera gånger i veckan, ibland två gånger per dag (Då blir det inte speciellt jobbiga pass. Idag körde jag först yoga och sen zumba t.ex.) och det är jag nöjd med. Jag vill inte bli någon som kämpar för att bränna varenda kalori och som känner att träning är ett måste för att stå ut med sig själv. Jag vill inte vara som modevärldens sjuka ideal. (Nu säger jag inte att alla svälter sig till att se ut så, vissa är bara byggda på det sättet)

Och visst, att äta lite mindre och "onyttigare" skulle väl inte skada but hey, hur kul skulle det vara? Jag älskar mat och äter redan nyttigt och försöker hålla mig undan godis och annat "skräp" men ibland måste man unna sig. Ingen mår bra av att bara äta fettfritt och kalorisnålt. Istället tycker jag man ska äta det man tycker om men kanske bara en portion istället för två och skippa allt småätandet!. Mitt stora problem är att jag nästan alltid är hungrig. Vare sig jag nyss har ätit eller inte så kurrar magen konstant. Och när det går långt emellan målen så blir jag sötsugen. För ett tag sedan kunde jag få breakdowns när jag kom hem från skolan, kanske var det ingen god mat i skolan. Jag var iallafall vrålhungrig. Direkt när jag kom hem så kunde jag kasta i mig en hel chipspåse eller trycka i mig en hel middag, bara för att jag var så sugen. Hur bra är det på en skala?

Dock så har jag äntligen kommit på det där med mellis. Nu kurrar magen nästan aldrig. Och jag blir inte alls lika sötsugen.

En person som tränar mycket behöver äta. Man kan inte sätta sig själv på svältdiet och sen tro att man kan få muskler. Då blir resultatet snarare tvärt om, att kroppen tar av musklerna för att orka träna. Det är bättre att äta hälsomsamt och nyttigt samt träna. Då tar kroppen energi från det du ätit istället för att ta från musklerna.

Slutligen måste jag säga att ni ska vara nöjda med er själva! Du är superfin som du är! 
Jag har hellre en vältränad kropp inklusive lite daller här och där, (vem har inte det?) än att ge upp maten och gå på svältdiet för att ens kunna drömma om modevärldens idealkropp. 

Det blev ett långt inlägg det här men jag behövde skriva ut det för kommentaren irriterade mig lite.

Nu ska jag gå och lägga mig. Godnatt!




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på